teisipäev, 6. oktoober 2009

Liiklus Iraani teedel




Kohalik liikuluskultuur ja selle toimimine on eestlastele täiesti mõistmatu, vähemalt alguses. See toimib siin paremini, kui meil kodus. Liikumine toimub täiesti viimase piiri peal alates sõidukiirustest ja lõpetades pikivahedega. Meie suureks üllatuseks on turvavöö siin täiesti au sees, sest lahtise turvavööga sõitmise eest on ette nähtud trahv 7 USD. Osad kasutavad, osad mitte, aga rohkem siis, kui sõit viib linnast välja. Kiiruse ületamise eest jääb juht autost kohe ilma ja peab selle hiljem umbes 100 USD trahvi eest välja lunastama. Kui juht tabatakse sõidu ajal mobiiliga rääkimas saab ta trahvi 25 USD. Kui punase fooritule ajal on liikumine võimalik, siis tehakse seda kindlasti. Isegi siis, kui politseiauto juhtub kõrval olema. Pahatihti pole vahet, mis tuli fooris põleb, sest liigub see rivi kus on osavamad juhid ja jätavad pikivahe olematuks, et küljelt tulev auto ei saaks oma nokka vahele pista. Kui küljelt tuleva auto nina ikkagi suudetakse vahele pista siis hakkab liikuma see rivi, kuni järgmise korrani. Üdiselt plingivad foorid siin niisama nagu jõulutuled ja töötavad foorid rohkem segavad liikluse vaba kulgemist. Paljud foorid plingivad seepärast, et äratada tähelepanu liikluskorra muudatuse või ees ootava manöövri suhtes. Ülekäiguraja vajadus on nullilähedane. Esiteks ei pea juht seda mittemillekski ja teiseks ületavad jalakäijad teed ikka sealt, kust nad heaks arvavad. Mitmerealist sõidurada saab ületada ainult üks sõidurada korraga. Kui tahad teed ületada, siis pead arvestama, et ükski juht sinu pärast kinni pidama ei hakka. Tuleb viia vastavusse enda ja auto liikumiskiirus ja otsustada, kuna on õige aeg minna.
Vürtsi kogu kulgemisele lisavad mootorratuurid, keda nii sõidu-kui kõnniteedel liigub päris ohtralt ning kes on oma võrridega võimelised tegema kõige imelisemaid manöövreid. Põhim6tteliselt sõidavad nad igal pool, kus tahavad ja kus on võimalik. Kuigi kiiver peaks olema kohustuslik kannab seda vaid mõni üksik juht, või on see lihtsalt imelise aksessuaarina ratta küljes. Pimedal ajal on mõistlik sõita muidugi ilma tuledeta. Esiteks on olemas tänavavalgustus, teiseks on tee ilmselt tuttav ja lisaks sellele heidavad ju teiste autode tuled tänavale valgust, juhul kui tänavavalgustus ei tööta. Harjumatuna tundub veel reegel, et ringi peal olija peab ringteel ringi peale tulijale teed andma.
Bensiini hinnad siin on meie mõistes üle mõistuse odavad. 1 liiter maksab 1000 riaali (st umbes 1 kroon). See-eest on aga tangitava bensiini hulk piiratud. Igale autole saab kolme kuu jooksul tankida 300 liitrit. Kui sellest piirist üle minna, tuleb maksta 4-kordset hinda. Enne tankimist tuleb tanklas automaati sisestada kiibiga plastkaart, millele salvestatakse tangitud koguste näidud. Diisli hind on 160 riaali liitri eest (st 16 senti). Gaas maksab 540 riaali (umbes 54 senti). Sellest tulenevalt on siinkandis liiklemine valgele inimesele üliodav.
Meil on õnnestunud näha ka paari avariid, mis on olnud tagant sissesõitmised. Viimane toimus Kermanis tiheda liiklusega ringteel, kus meie silme all üks auto teisele tagant sisse sõitis nii et purustas tagumise tule. See, mis edasi sai, oli meie jaoks täielik yllatus. Autod peatusid loomulikult, kannatanud auto juht tuli välja, vaatas oma purustused üle, vihjas midagi süüdlasele ja ilma pikema jututa läinud ta oligi. Ega süüdlane ka liiklust enam kinni pidanud, jätkas oma sõitu, nagu poleks midagi juhtunud. Võib vaid arvata, et tähtsam on see, et ise terveks jääd, tühja neist mõlkidest ja purustustest. Suurem enamus autosid, mis tänavatel liiguvad on kriime ja mõlke täis. Vigastamata autosid näeb haruharva. Automudelitest on siin kõige enam levinud odavad Korea mudelid - KIA, Daewoo, Saba. Euroopa tuntumatest mudelitest Renault ja Peugeot. Neid viimased Euroopa teedel liikumas ei näe ja need mudelid näevad välja nii kummalised, et raske on neid originaalideks pidada. Korra nägime tänaval isegi Lexust, kuid eksklusiivne auto on siin täielik haruldus. Neid on kallis ülal pidada ja avariisse sattumine on väga tõenäoline. Suurtest liinibussidest sõidavad siin Volvo, MAN, Mercedes, Scania ja paljud meile tundmatud Hiina firmad. Osad sõitvad Mercedes bussid on isegi üle 25 a vanad. Suurtest veouatodest on põhiliselt Mercedes, Volvo, MAN ja ka nende vanus küünib mõnikord aastakümnetesse. Hästi palju liigub muidugi mootorrattaid, põhiliselt kohalikku päritolu - Pars, Arya, Irana, Dary. Mottorratastega on lihtsam ja kiirem liigelda. Mootorrattale mahub ära isegi väiksem perekond, sageli sõidetakse 3- 4-kesi. Edevamad rattad on kaunistatud karvaste ja narmastatud istmete ja kütusepaagi katetega, pasunate ja viledega ning kroomiläikeliste detailidega. Õnneks soosib siinne kliima autode tavalisest pikemat eluiga ja seepärast on tänaval näha liikumas tõelisi vanakesi.
Tipptundide ajal liiklus seisma ei jää ja pidevalt toimub liikumine. Ringtee, kuhu meie mõistes mahub kõrvuti 3-4 autot, sõidab tavaliselt 5-6. Pole mingi probleem, kui tahad sisereast sõita ringteelt välja. Selleks ei pea isegi suunatuld näitama, hakkad lihtsalt manöövrit sooritama ja peagi kroonib sinu plaani edu. Keegi ei hakka selle pärast signaali laskma või rusikatega vehkima, kui oma autonokk teisele ette torgatakse. Pead sama sinna, kuhu sul vaja on. Signaalitamine on vajalik selleks, et äratada tähelepanu - ma olen siin liikumas; aga mitte selleks, et kao teelt ära, mis sa jokutad siin. Kogu seda liikluspilti siin Iraanis jälgides, võib kindlalt väita, et maailma parimad vormelipiloodid ja kõige osavamad roolikeerajad elavad just siin.
Pimedas sõitmine on siin täiesti hullumeelsus. On kaks äärmust, mida siin pimedas sõitmisel harrastatakse. Esiteks täistuledega vastu sõitmine. Kui üritad oma tuledega märku anda, et tõmba täistuled maha, siis lülitatakse selle peale veel lisalaternaid karistuseks juurde. Teine äärmus on see, et sõidetakse kottpimedas täiesti ilma tuledeta, eriti mootoorratturid, kes sõidavad vastassuunas. Samuti oleme märganud, et paljudel autodel, millega sõidame, on spidomeetrid korrast ära. Siin pole sellest lugu, sest väga vähe peetakse kiirusepiirangutest kinni. Pimedas liikuvad suured rekkad ja liinibussid näevad välja nagu juudi jõulupuud. Liiklusvahendid on täis topitud kõikvõimalikke värvilisi tulesid - sinised, punased, kollased, rohelised. Efekti lisab veel tulede vilkumine, samuti kasutatakse palju nn jooksvaid tulesid.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar